شیمی1

نظریه سلولی: سه دانشمند به های ماتیاس اشلایدن ، تئودور شوان و رودولف فیرخو در ارائه این نظریه سهیم بودند.قبل از اینکه این نظریه را برای شما معرفی کنم سری می زنیم به کشفیات این سه دانشمند و اینکه این کشف ها چگونه به نظریه سلولی منتهی شد:
ماتیاس اشلایدن(1881-1804):
او یک گیاه شناس آلمانی بود .در سال1838با مطالعه بر روی گیاهان کشف کرد که "بدنهمه گیاهان از سلول ساخته شده است."
تئودور شوان(1882-1810): او یک جانور شناس آلمانی بود .یک سال بعد از اشلایدن او عنوان کرد که "بدن همه جانوران از سلول ساخته شده است." اشلایدن و شوان با هم به این نتیجه رسیدند که "بدن همه جانداران از سلول تشکیل شده است."

رودولف فیرخو(1902-1821):
او یک پزشک آلمانی بود.در سال 1855 او عنوان کرد که "همه سلول ها از سلول های قبلی به وجود می آیند." کشفیات این سه دانشمند به صورت یک نظریه در آمد که به نظریه سلولی معروف است .این نظریه شامل سه بخش زیر است:
1- بدن همه موجودات زنده از یک یا چند سلول تشکیل شده است.
2- سلول ها واحد ساختاری و عملکردی جاندار هستند.
3- سلول ها از تقسیم سلول های قبلی حاصل می شوند. ساختار سلول یک سلول گیاهی ،جانوری و یک سلول باکتری تفاوت های بارزی با هم دارند اما سلول از هر نوعی که باشد دارای سه بخش اساسی است که عبارت است از: 1-غشاء 2-سیتوپلاسم 3- هسته یا مواد هسته ای



           
شنبه 27 مهر 1392برچسب:, :: 17:20
alireza.k

ابوبکر محمّد زَکَریای رازی (۲۵۱ه.ق.۳۱۳ ه.ق.)پزشک، فیلسوف و شیمی‌دانایرانی که آثار ماندگاری در زمینهٔ پزشکی و شیمی و فلسفه نوشته است و به‌عنوان کاشف الکل و جوهر گوگرد (اسید سولفوریک) مشهور است.

به گفته جرج سارتن، پدر تاریخ علم، رازی «بزرگ‌ترین پزشک اسلام و قرون وسطی بود.» این دانشمند ایرانی از آن‌جا که کتاب‌های خود را به زبان عربی می‌نوشت، نزد غربیان به جالینوسعرب نیز مشهور بوده‌است.

به پاس زحمات فراوان رازی در داروسازی روز پنجم شهریورماه (۲۷ اوت)، روز بزرگداشت زکریای رازی شیمی‌دان بزرگ ایرانی و روز داروسازی نام‌گذاری شده است.


 

 



ادامه مطلب ...


           
شنبه 27 مهر 1392برچسب:, :: 17:13
alireza.k

Louis Pasteur.jpg

لویی پاستور دانشمند ، پزشک ، شیمیدان ، زیست شناس و باکتری شناس بزرگ فرانسوی در دهکده ی دل (Dole) ناحیه ی ژورا زاده شد .

 او در دوران کودکی هیچگونه هوش زیادی از خود نشان نمی داد ولی بسیار کوشا و بردبار بود. به خاطر اینکه از استادان خود پرسش های شگفت آوری می کرد ، از گروه شاگردان نخبه و ارزنده به شمار می رفت .
 پاستور در جهان به پدر میکروبیولوژی (میکروب شناسی) مشهور است . نام او در میان اندیشمندان و نیکوکاران جهان ،‌همیشه به یادگار خواهد ماند .
 
آزمایشهای مشهور پاستور که منجر به باطل شدن نظریه خلق الساعه شدند :
آزمایش اول :

باطل شدن نطریه خلق الساعه توسط لویی پاستور

 
 پاستور لوله ای شیشه ای برگزید و درون آن مقداری پنبه قرار داد . سپس با کمک تلمبه ای ، مقداری هوا به درون لوله کشید . سطحی از پنبه که هوا از آنجا وارد لوله می شد ، رفته رفته رو به تیرگی گذاشت تا اینکه به کلی سیاه شد .
  پاستور این پنبه را در مخلوطی از اتر و الکل وارد ساخت و آنچه را که در ته محلول رسوب کرده بود زیر میکروسکوپ ساده ی خود بررسی کرد .
در این بررسی مشاهده کرد که ذره های گوناگون گرد و غبار ،‌گرده های گل ها ،‌ باکتری ها ی فراوان ، هاگهای گوناگون و حتی تارهای پشم در رسوب وجود دارد .

باطل کردن نطریه خلق الساعه توسط لویی پاستور

 پاستور از نخستین آزمایش خود نتیجه گرفت :
هوا میکروب های فراوان دارد .


 




ادامه مطلب ...


           
شنبه 27 مهر 1392برچسب:, :: 16:58
alireza.k

ظرفیت گرمایی ویژه(Specific heat capacity):

تعریف:ظرفیت گرمایی ویژه معادل مقدار گرمایی است که لازم است مقدار مشخص از ماده‌ای دریافت کند تا دمای آن یک واحد افزایش یابد.

در سیستم استاندارد بین‌المللی واحدها (SI) مقدار گرما بر حسب ژول، مقدار ماده بر حسب گرم، کیلوگرم یا مول، و تغییرات دما بر حسب سانتیگراد (که معادل تغییرات در واحد کلوین هم هست) اندازه گیری شده و یکای ظرفیت گرمایی ویژه بسته به نوع تعریف، ژول بر گرم.سانتیگراد (°J/g.C)، ژول بر کیلوگرم.سانتیگراد (°J/kg.C) یا ژول بر مول.سانتیگراد (°J/n.C) خواهد بود.

درجدول زیر،ظرفیت گرمایی ویژه ی شماری ازمواد آشنارا،میبینید:

نام ماده

ظرفیت گرمایی ویژه

(°J/g.C)

آلومینیم
0/897
مس
0/385
اتانول
2/469
آهن
0/449
آب
4/185

منبع:http://fa.wikipedia.org



           
جمعه 26 مهر 1392برچسب:, :: 12:8
alireza.k


سلام دوستان.دراین مطلب ابتدا یک لینک براتون گذاشتم که باکلیک روی تصویرزیر یک جدول تناوبی تحت عنوان"جدول تناوبی پویا"میشین.خیلی جالبه،امیدوارم لذت ببرید.

جدول تناوبی عنصرهای شیمیایی‏، نمایش جدولی عنصرهای شیمیایی بر پایهٔ عدد اتمی، آرایش الکترونی و ویژگی‌های شیمیایی آن‌ها است. ترتیب جایگیری عنصرها در این جدول از عدد اتمی کمتر به سوی عدد اتمی (شمار پروتون‌های) بالاتر است. شکل استاندارد این جدول ۱۸ × ۷ است؛ عنصرهای اصلی در بالا و دو ردیف کوچکتر از عنصرها در پایین جای دارد. می‌توان این جدول را به چهار مستطیل شکست، این چهار ستون مستطیلی عبارتند از: بلوک اس در سمت چپ، بلوک پی در راست، بلوک دی در وسط و بلوک اف یا همان فلزات واسطهٔ داخلی در پایین. ردیف‌های این جدول، دوره و ستون‌های آن یا همان ستون‌های s و d و p، گروه‌های جدول تناوبی نام دارند. همچنین گاهی برخی از این گروه‌های نام‌های ویژه‌ای دارند برای نمونه گروه هالوژن‌ها و گازهای نجیب از آن جمله‌اند. هدف از ساخت جدول تناوبی چه به شکل مستطیلی و چه به شکل‌های دیگر برای بررسی بهتر ویژگی‌های شیمیایی عنصرها بوده است این جدول کاربرد زیادی در دانش شیمی و پردازش رفتار عنصرها دارد.

اعتبار جدول تناوبی به پای دیمیتری مندلیف نوشته شده است با اینکه پیشروان دیگری پیش از او وجود داشته‌اند. او این جدول را در سال ۱۸۶۹ منتشر کرد این نخستین جدولی بود که به این گستردگی مرتب شده بود. مندلیف این جدول را درست کرد تا ویژگی‌های دوره‌ای آنچه که بعدها «عنصر» نام گرفت را بهتر نشان دهد. وی توانسته بود برخی ویژگی‌های عنصرهایی که هنوز کشف نشده بود را پیشبینی کند و جای آن‌ها را خالی گذاشته بود. کم کم با پیشرفت دانش، عنصرهای تازه تری شناسایی شد و جای خالی عنصرها در جدول پُر شد. با شناسایی عنصرهای نو و گسترش شبیه سازی‌های نظری دربارهٔ رفتار شیمیایی مواد، جدول آن روز مندلیف بسیار گستده تر شده است.

همهٔ عنصرهای شیمیایی از عدد اتمی ۱ (هیدروژن) تا ۱۱۸ (آن‌ان‌اکتیوم) شناسایی یا ساخته شده‌اند. دانشمندان هنوز به دنبال ساخت عنصرهای پس از آن‌ان‌اکتیوم اند و البته این پرسش را پیشرو دارند که عنصرهای تازه تر چگونه جدول را اصلاح خواهند کرد. همچنین ایزوتوپ‌های پرتوزای بسیاری هم در آزمایشگاه ساخته شده است.

منبع:http://fa.wikipedia.org

 



           
یک شنبه 21 مهر 1392برچسب:, :: 15:14
alireza.k

مصرف آشکار و نهان آب (Overt and covert use of water)

مصرف آشکارآب:مقدارآبی که روزانه به طور آشکار مصرف میشود وقابل اندازه گیری میباشد.برای مثال:آبی که برای آشامیدن درروز استفاده می کنیم.

مصرف نهان آب:مقدارآبی که روزانه به طور آشکارمصرف نمیشودوقابل اندازه گیری نمیباشد.برای مثال:آبی که برای تولیدنان صرف میشود.

تحقیقات آماری در بسیاری از کشورها نشان می‌دهد که میانگین مصرف روزانه آب برای هر نفر ، حدود 300 لیتر است. در حالی که مصرف نهان آب برای هر نفر ، حدود 6000 لیتر(20برابرمصرف آشکار)و از قرار زیر می‌باشد:

 

1.آبیاری کشتزارها و تهیه و تولید مواد غذایی برای هر نفر در روز : 2600 لیتر

2.تأمین انرژی برای هر نفر در روز : 2400 لیتر

3.صنایع و معادن برای هر نفر در روز : 700 لیتر

4.امور بازرگانی و خدمات برای هر نفر در روز : 34 لیتر

پس مصرف اشکارا و نهان اب برای هر نفر در طول روز به قرار زیر است:

بیش از 6300 لیتر در طول روز



           
شنبه 20 مهر 1392برچسب:, :: 1:11
alireza.k

 

سیستم استاندارد بین المللی یکاها (SI) در سال 1960 در یازدهمین کنفرانس بین المللی اوزان و اندازه ها تاسیس شد. واحد اختصاری آن در تمام جهان (SI (system international unit  است. ( لازم به ذکر است این نام از زبان فرانسه آمده). این کمیت ها پایه دستگاه های بین المللی یکاها را تشکیل می دهد. حال به معرفی چندکمیت در SIمی پردازیم.

کمیت

نام یکا

نماد یکا

طول L

متر

m

جرمM

گرم

کیلوگرم

تن

g

Kg

 

ton

زمان

ثانیه

S

فشار

پاسکال

pa

دما

فارنهایت

سیلیسیوس

سانتی گراد

کلوین

f

c

c

K

مقدار ماده

مول

mol

انرژی

ژول

کالری

j

 

cal

 

 

                

 

نمادگذاری علمی:برای بیان مقادیر خیلی بزرگ یا خیلی کوچک که اغلب در فیزیک با آن رو به رو می شویم از نماد گذاری علمی که توان های 10 را به کار می گیرد استفاده می کنیم. این پیشوندها را برای تمام واحد های SI می توان به کار برد. برای مثال 0.001 ثانیه را می توان یک میلی ثانیه (ms) نامید.

     
     
     
     
     
     
   
 
یوتا Y ۱۰۰۰۸ ۱۰۲۴ ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ سپتیلیون کوادرلیون ۱۹۹۱
زتا Z ۱۰۰۰۷ ۱۰۲۱ ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ سکستیلیون تریلیارد ۱۹۹۱
اگزا E ۱۰۰۰۶ ۱۰۱۸ ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ کوئینتیلیون تریلیون ۱۹۷۵
پتا P ۱۰۰۰۵ ۱۰۱۵ ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ کوادریلیون بیلیارد ۱۹۷۵
ترا T ۱۰۰۰۴ ۱۰۱۲ ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تریلیون میلیارد ۱۹۶۰
گیگا G ۱۰۰۰۳ ۱۰۹ ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰ میلیارد ۱۹۶۰
مگا M ۱۰۰۰۲ ۱۰۶ ۱۰۰۰۰۰۰ میلیون ۱۹۶۰
کیلو k ۱۰۰۰۱ ۱۰۳ ۱۰۰۰ هزار ۱۷۹۵
هکتو h ۱۰۰۰۲/۳ ۱۰۲ ۱۰۰ صد ۱۷۹۵
دکا da ۱۰۰۰۱/۳ ۱۰۱ ۱۰ ده ۱۷۹۵
یونی u ۱۰۰۰۰ ۱۰۰ ۱ یک
دسی d ۱۰۰۰−۱/۳ ۱۰−۱ ۰٫۱ دهم ۱۷۹۵
سانتی c ۱۰۰۰−۲/۳ ۱۰−۲ ۰٫۰۱ صدم ۱۷۹۵
میلی m ۱۰۰۰−۱ ۱۰−۳ ۰٫۰۰۱ هزارم ۱۷۹۵
میکرو μ ۱۰۰۰−۲ ۱۰−۶ ۰٫۰۰۰۰۰۱ میلیونیوم ۱۹۶۰
نانو n ۱۰۰۰−۳ ۱۰−۹ ۰٫۰۰۰۰۰۰۰۰۱ میلیاردیوم ۱۹۶۰
پیکو p ۱۰۰۰−۴ ۱۰−۱۲ ۰٫۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۱ تریلیونیوم بیلیونیوم ۱۹۶۰
فمتو f ۱۰۰۰−۵ ۱۰−۱۵ ۰٫۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۱ کوادرلیونیوم بیلیاردیوم ۱۹۶۴
آتو a ۱۰۰۰−۶ ۱۰−۱۸ ۰٫۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۱ کوئینتلنیوم تریلیونیوم ۱۹۶۴
زپتو z ۱۰۰۰−۷ ۱۰−۲۱ ۰٫۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۱ سکسیتلنیوم تریلیاردیوم ۱۹۹۱
یوکتو y ۱۰۰۰−۸ ۱۰−۲۴ ۰٫۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۱ سپتیلیونیوم کوادرلیونیوم ۱۹۹۱
 


           
جمعه 19 مهر 1392برچسب:, :: 2:12
alireza.k

تفاوت وزن و جرم

   اغلب وقتی افراد در موضوع وزن و جرم صحبت می کنند، هر دو را از یک کمیت می دانند و با واحد کیلوگرم مشخص می کنند، در صورتی که وزن و جرم دو کمیت متفاوت هستند و تفاوت آنها در موارد زیر است:

1- جرم کمیتی است عددی و وزن کمیتی است برداری.
2- یکای جرم در SI ، کیلوگرم و یکای وزن نیوتن است.
3- جرم هر جسم از خواص ذاتی آن جسم است، ولی وزن جسم به جرم جسم و میدان گرانش بستگی دارد.
4- جرم جسم ثابت است ، ولی وزن تغییر می کند.
مثلا
:اگر يك فضاپيما به فضاهاي دور دست سفر كند. ممكن است به جايي برسد كه ديگر تقريباً بر آن هيچ نيروي جاذبه اي واد نشود، يعني در حالت بي وزني قرار بگيرد. اما در چنين حالتي اين فضاپيما همچنان جرم دارد و ذرات سازنده آن پابرجا هستند.
جرم يك جسم تا زماني كه ذرات سازنده آن كم يا زياد نشده اند، ثابت مي ماند در حاليكه وقتي جسمي از زمين دور شود وزن آن كم و كمتر مي شود تا جايي كه در فضاهاي دور دست وزن آن تقريبا صفر است يعني در حالت بي وزني قرار دارد.


 

جرم

وزن

تعريف

مقدار ماده تشكيل دهنده يك جسم

نيروي جاذبه اي كه از طرف زمين بر جسم وارد مي شود.

واحداندازه گيري

كيلو گرم

نيوتن

وسيله اندازه گيري

ترازو

نيروسنج

ويژگي

هميشه ثابت است.

تغيير مي كند

 

منبع:http://qaen-amoozesh.blogfa.com




           
جمعه 19 مهر 1392برچسب:, :: 2:0
alireza.k

بسیاری از جوامع یا افراد قدر نعمت های موجود را نمی دانند و این قدرنشناسی را بهره برداری نادرست از این نعمت ها نشان می دهند. یکی از این نعمت های بزرگ خداوند ، آب است. چون منابع آب محدود است باید در استفاده از آنها دقت کافی به عمل آید.
در بخش کشاورزی عوامل زیادی سبب هدر رفتن مقدار زیادی از آب می شود که بر فراز آنها عبارتند از:

  • آبیاری مزارع در زمان نامناسب:

 

 

آبیاری به هنگام ظهر که گرمای هوا سبب افزایش تبخیر می شود ، مقدار زیادی از آب را هدر می‌دهد.




ادامه مطلب ...


           
جمعه 19 مهر 1392برچسب:, :: 1:52
alireza.k

 

باسلام.درابتدا براتون2انیمیشن مربوط به چرخه آب گذاشتم که باکلیک روی هرکدوم ازاعدادزیر یکیش براتون پخش میشه:

*1*

*2*

چرخه ی آب (Water Cycle)  

گردش آب در طبیعت که به آن «چرخه‏ی آب» یا «چرخه‏ی هیدرولوژی» گفته می‏شود، عبارت است از حرکت و جابجایی آب در قسمت‏های مختلف کره‏ی زمین.

 

 چرخه‏ی آب، وجود و حرکت آب را در سطح، زیر سطح و همچنین بالای کره‏ی زمین نشان می‌دهد. آب در کـره‏ی زمین همیشه در حال حـرکت و تغییـر شکل می‌باشد. زمان پیـدایش آب بر روی کـره‏ی زمیـن حدود 4‏ میلیارد سال پیش بوده و چرخه‏ی آب میلیاردها سال است که در حال کار می‏باشد و زندگی همه‏ی جانداران به آن بستگی دارد.

 

     

 



ادامه مطلب ...


           
جمعه 19 مهر 1392برچسب:, :: 1:25
alireza.k

درباره وبلاگ


سلام خدمت دوستان عزیز.ممنون که به وبلاگم اومدین.امیدوارم که بارضایت ازاینجا خارج بشید.راستی بانظراتتون دلگرمم کنید.
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را فقط با عنوان تحقیقات وآموزش دروس و آدرس www.ak77.loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 17
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 55
بازدید ماه : 54
بازدید کل : 7989
تعداد مطالب : 31
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1





دریافت کد بستن راست کلیک در وبلاگ

دریافت کد بستن راست کلیک در وبلاگ